Gemeente Eindhoven
De gemeente Eindhoven organiseert elk jaar tijdens de Dutch Design Week een expositie over een belangrijk maatschappelijk thema. In 2024 stond de groei van de stad centraal, en wat dat betekent voor de sociale samenhang. Want Eindhoven groeit snel, en het is belangrijk dat de stad voor iedereen een fijne plek blijft om te wonen. Naast de expositie is er ook een verdiepend programma.
Als Creative Manager zorg ik ervoor dat alle betrokken partijen prettig en efficiënt samenwerken, zodat het proces soepel verloopt en het eindresultaat goed aansluit bij de doelen van zowel de gemeente als het projectteam.
De expositie ‘Circles of Universal Language’ was te zien op het Ketelhuisplein (Strijp-S). Voor deze expostie hebben de designstudio’s Edhv en Dutch Invertuals samengewerkt met verschillende ontwerpers om te onderzoeken hoe je mensen in de publieke ruimte met elkaar in verbinding kunt brengen. De cirkel, als symbool van verbinding, stond centraal in het proces. Tien concepten werden op schaal gepresenteerd, samen met de 10 principes over wat een goede ontmoeting maakt.
Het programma Re-bubble onderzocht hoe de sociale netwerken in de stad werken. Wie ken je in je buurt, en hoe sta je via jouw netwerk in contact met anderen? Wat gebeurt er als we deze bubbels – onze sociale netwerken – verbinden en versterken? Welke kansen ontstaan er voor de wijk, de buurt en de stad als geheel?
In opdracht van de gemeente Eindhoven hebben Studio Mieke Meijer en de ruimdenkers een installatie gemaakt. Deze installatie helpt het gesprek op gang te brengen over hoe Eindhovenaren met elkaar in contact staan. De installatie nodigt uit om na te denken over vragen als: Hoe komen mensen elkaar tegen? Wie zou je vaker willen ontmoeten? En hoe kunnen we deze contacten versterken?
Voorafgaand aan de Dutch Design Week hebben we de installatie in de stad geplaatst, en gesprekken gevoerd met inwoners in de wijken Meerhoven en Erp (Mensfort). Deze gesprekken leverden een schat aan inzichten op, van zorgen en dromen tot ideeën voor een betere verbinding in de buurt. Deze verhalen vormen de basis voor het verdiepende programma tijdens de Dutch Design Week.
Opdrachtgever: Gemeente Eindhoven
Creative Manager: Marlon van Schellebeek
Circles of Universal Language
Concept door: Edhv, architects of Identity, Dutch Invertuals
Onderzoek en werksessies: Edhv, architects of Identity, Dutch Invertuals
Campagne: Edhv, architects of Identity
Expositie design: Dutch Invertuals
Copy: Edhv, Britt Berden
Graphic design: Edhv
Fotografie expo: Ronald Smits
Fotografie interactie: Boudewijn Bollmann
In samenwerking met designers Bela Bezold, Ben van Kemenade, Teresa Fernández-Pello, Clara Schweers, Ralf Gloudemans, Carlo Lorenzetti, Daphna Laurens, Gijs Motzelt, Edhv, and Steeven Macal.
Re-bubble
Concept door: Studio Mieke Meijer en de ruimdenkers
Onderzoek en werksessies: de ruimdenkers
Installatie-ontwerp: Studio Mieke Meijer
Fotografie: Ronald Smits
In samenwerking met Floor Hofman, Mats Horbach, Mariska Lamiaud, Anne Ligtenberg en Renee Scheepers.